niedziela, 14 października 2012

Wywiad z Ding Zhou, twórcą Ubuntu Tweak

Zapisał: Bill Toulas (Unixmen) w dniu 26 marca 2012 roku.

   Ubuntu Tweak to dobrze znana aplikacja, jaka pozwala użytkownikom Ubuntu na ulepszanie różnych aspektów swojego systemu. Założyciel projektu, Ding Zhou znany też jako Tualatrix Chou, mówi o charakterze i użyteczności Ubuntu Tweak, relacji z Canonical i przyszłych planach projektu. Cieszę się.



   Kiedy zacząłeś używać Linuksa i w jakim momencie zdecydowałeś się rozwijać Ubuntu Tweak?

   Zacząłem używać Linuksa, kiedy rozpocząłem studia na uczelni w końcu 2006 roku. Uczyłem się programowania C. Znajomy polecił mi Linuksa jako doskonałą platformę do nauki programowania. Więc zacząłem od Fedora Core 6. Ale po zaledwie jednym tygodniu przeszedłem na Ubuntu 6.10, ponieważ Ubuntu miało lepszą społeczność w Chinach, a także bardzo dobre i szybkie repozytoria. I zakochałem się w Ubuntu od razu, i porzuciłem system Windows w ciągu zaledwie jednego tygodnia.
   Po szczęśliwym, ale i ciężkim półroczu z Ubuntu zrozumiałem, że nie był on nadzwyczaj przyjazny dla Chińczyków, bo po świeżej instalacji, ludzie musieli konfigurować czcionki, metody wprowadzania i wiele innych. Postanowiłem więc stworzyć aplikację, aby pomóc początkującym łatwo konfigurować Ubuntu.
   Tak więc w lipcu 2007 roku, zacząłem rozwijać Ubuntu Tweak. W tym momencie, tylko dla Chińczyków, ale szybko zgłosiłem Ubuntu Tweak jako aplikację międzynarodową i wydałem pierwszą wersję we wrześniu 2007 r.

   Ubuntu Tweak to już bardzo udany projekt. Wielu użytkowników Ubuntu
korzysta z niego do dostrojenia różnych aspektów swojego systemu. Powiedz nam kilka słów o tym, co może zrobić Ubuntu Tweak.

   Ubuntu Tweak można zmieniać zestawy ikon wyświetlanych na pulpicie, zestaw czcionek, włączyć/wyłączyć przełącznik użytkownika, logowania.
   W najnowszej wersji można go także użyć do dostrojenia powłoki Unity i funkcji zamykania systemu.
   Można również użyć Ubuntu Tweak do usunięcia zbędnych plików, uporządkowania wolnego miejsca na dysku i utrzymania systemu w czystości.

   Canonical rezygnuje m.in. z Ubuntu Tweak w ich dystrybucji jako aplikacji domyślnej. Co to znaczy? Czy jest jakiś rodzaj ryzyka dla niedoświadczonych użytkowników, którzy chcą dostosować swój system za pomocą Ubuntu Tweak?

   Zgadza się. Bo w poprzedniej wersji Ubuntu Tweak, kiedy włączyłem do niego popularne PPA, nie byłem w stanie zapewnić, aby wszystkie PPA były bezpieczne, i Ubuntu Tweak miał kilka problemów.
   Jak wiesz, wersja 0.6 została usunięta z Centrum Oprogramowania Ubuntu. Ale proszę nie mieszać "Należeć domyślnie do Ubuntu" i "Umieścić w repozytorium", Ubuntu Tweak najpierw powinno być wprowadzane do powszechnego repozytorium, a następnie może być włączone domyślnie do systemu Ubuntu.
   Z najnowszych raportów błędów i opinii użytkowników wynika, że Ubuntu Tweak stał się dużo bardziej stabilny i łatwy w obsłudze niż w starych wersjach.

   Jakie wsparcie lub współpracę (jeśli istnieje), masz od / z Canonical i programistów Ubuntu?

   Oczywiście, że otrzymałem pomoc od firmy: pomogli mi spróbować wstawić Ubuntu Tweak do repozytorium. To jest wciąż w toku.
   Otrzymałem również wiele pomocy od społeczności, ludzie pomagają w tłumaczeniach, projektowaniu, testowaniu i zgłaszają błędy, a niektórzy z nich nawet składają poprawki do aplikacji.

   Ile osób jest zaangażowanych w rozwój Ubuntu Tweak?

   Jeśli masz na myśli "programistów", to jestem sam. Ale mamy projektantów: logo zostało zaprojektowane przez M.Sharp, Kevin Chou pomógł zaprojektować makietę UI Ubuntu Tweak, co stało się w wersji 0.6. A obecnie Jeonkwan Chan pomaga mi wypolerować UI, stanie się ono wersją 0.7. Każdy może uczestniczyć w rozwoju Ubuntu Tweak, jeśli tylko tego zapragnie :)

   Kiedy wyszło Unity w Ubuntu 11.04, wielu użytkowników narzekało na brak możliwości jego konfiguracji. Jakie jest Twoje zdanie na ten temat i jaką adaptacyjność, konfiguralność ta powłoka graficzna może mieć?

   Chciałbym mieć możliwość adaptacji, konfiguracji powłoki systemu. To jest zaleta Linuksa, nieprawdaż?
   Na przykład: nie podoba mi się rozwiązanie samoukrywania Unity Launcher; należy tak to ustawić, aby nigdy tej metody nie ukrywać.
   Obecnie Unity jest konfigurowalne. Jedyną rzeczą, której Unity brakuje (poprzez ccsm) jest to, że nie można umieścić Launchera na dolnej lub prawej krawędzi ekranu - bo może jest nieprzyjazny dla leworęcznych. Ha, ha, to tylko żart.
   Jak widać, Ubuntu 12.04 ma już dodane Ukryj / pokaż Launcher i określanie jego rozmiaru w ustawieniach systemu. Myślę, że Unity będzie bardziej konfigurowalne w przyszłości.

   W ogóle, myślisz, że rozwój środowiska graficznego Unity był dobrą decyzją dla Canonical? Czy to było coś nieuniknionego, z powodu problematycznej współpracy jaką mieli z deweloperami GNOME?

   Tak, myślę, że to dobra decyzja dla Canonical. Jeśli spojrzeć trzy lata wstecz, kiedy po raz pierwszy było wprowadzone do Ubuntu, to było lepiej niż w oryginalnym projekcie Panelu GNOME. Ale jest trochę problematyczna współpraca między Canonical i programistami GNOME, więc nigdy nie zostało wprowadzone w GNOME, aż dopiero w GNOME 3. GNOME Shell samo usuwa panel GNOME, a projekt GNOME Shell jest prawie taki sam, jak Unity. Gdyby udało się ich API, świat Pulpitu Linuksa byłby lepszy.
   Tak, skończyły się kontrowersje dotyczące interfejsu użytkownika. Myślę, że to dobrze. Przynajmniej ja teraz lubię Unity bardziej niż GNOME Shell.

   Mimo pojawienia się aplikacji specjalistycznych dla Ubuntu, przypuszczam, że używasz i innych dystrybucji dla bardziej zaawansowanych użytkowników. Jaki jest Twój wybór i dlaczego?

   Oczywiście, że mam doświadczenia z Fedorą, Arch, OpenSUSE, zwłaszcza z Gentoo, używam go już rok. To moja druga ulubiona dystrybucja Linuksa, ponieważ jest jednym z najbardziej zaawansowanych systemów zarządzania pakietami.
   Jednak tylko Ubuntu używam na komputerach i serwerach. Interesuję się również systemem Mac OS X. Daje mi on wiele inspiracji :)

   Czy Ubuntu Tweak, może być zmodyfikowane lub rozszerzone, lub zmienić się trochę, aby stać się przydatne w innych dystrybucjach Linuksa takich jak Fedora, openSUSE, czy Debian? Czy idea "Linux Tweak" to wniosek, że ludzie będą wybierać distro i środowisko pulpitu odpowiedniejsze, czy nie?

   Tak, Ubuntu Tweak może być łatwo dostosowane do wykorzystania w innych dystrybucjach. Ubuntu Tweak jest modułowe i bardzo łatwo je przekształcić.
   W 2008 roku wydałem "Ubuntu Tweak dla Fedory", ale ostatecznie zdecydowałem, w najnowszej wersji, że należy skupić uwagę na Ubuntu. Ja też nie mam nieograniczonej energii.

   Więc jaka jest przyszłość Ubuntu Tweak? Może Canonical uzna je za domyślną część dystrybucji, lub może uzna je za własne narzędzie ulepszania. Co myślisz i jakie będą następne kroki?

   Oczywiście przyszłość Ubuntu Tweak będzie jasne. Ha, ha.
   Już rozpoczął się proces wprowadzenia Ubuntu Tweak do Centrum Oprogramowania Ubuntu. Będzie łatwiej, jeśli użytkownicy będą mogli zainstalować Ubuntu Tweak z Centrum Oprogramowania Ubuntu.
   Teraz skupiam się na rozwijaniu wersji 0.7: będzie ona lepiej dopracowana i lepiej zintegrowana z powłoką Unity, niż kiedykolwiek wcześniej. Będzie także wprowadzonych kilka przydatnych nowych funkcji. Chciałbym tak dostosować Ubuntu Tweak, aby jak najlepiej pracowało w Unity.
   Mam zamiar wydać nową wersję wraz z Ubuntu 12.04. Mam nadzieję, że  wszystkim spodoba się :)
   I jeszcze jedno, chcę powiedzieć, że zawsze współpracowałem z Canonical w Pekinie, oraz pracowałem na OEM. Chociaż Ubuntu Tweak jest wciąż moim osobistym projektem i nie jestem opłacany przez Ubuntu, postaram się przenieść się do zespołu projektowego, jeśli to możliwe :)

   To było świetne! Tualatrix. Dzięki.

    Uwagi tłumacza:
   Obecnie - w Ubuntu 12.04 - Ubuntu Tweak jest organicznym elementem Ubuntu jako część Ustawień systemu. Aktualna wersja 0.8 nie jest spolszczona. LeM.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz